Amsterdam, 05 maart 2013

hybris Software ontvangt investering van $30 miljoen van Meritech, Greylock en Huntsman Gay

hybris Software, ’s werelds snelst groeiende leverancier van commerceplatforms en als ‘leader’ gekenmerkt door vooraanstaande analisten, ontvangt een investering van $30 miljoen van Meritech Capital Partners en van Greylock Israel – beide nieuwe aandeelhouders in het bedrijf – en van de bestaande investeerder Huntsman Gay Global Capital (HGGC). Deze laatste is sinds 2011 de grootste investeerder in het bedrijf. George Bischof, Managing Director bij Meritech, die deze investeringsronde heeft geleid, is toegetreden tot de Board of Directors van hybris.

hybris zal het nieuwe kapitaal gebruiken om de groei in opkomende markten te stimuleren, de aanwezigheid van het bedrijf in Noord-Amerika en in Europa verder te vergroten, additionele verticale markten te benaderen en strategische acquisities van add-ons te bekostigen. In de afgelopen drie jaar heeft hybris een organische omzetgroei weten te genereren, waarbij de samengestelde jaarlijkse groei ongeveer 70% bedroeg. Tegelijkertijd werd ook een positieve cashflow uit operaties gegenereerd. Het bedrijf telt momenteel ruim 600 medewerkers.

hybris is de enige enterprise commerce suite die commerce voor alle kanalen omvat, inclusief het web en mobiel, voor zowel B2C als B2B. De oplossing beschikt over krachtige zoek- en marketingfunctionaliteit, master data-management voor commerce, orderbeheer en web content management. De oplossing is gebaseerd op moderne, op standaarden gebaseerde en op diensten gerichte technologie, waarmee klanten in zeer korte tijd kunnen innoveren. hybris hanteert een zeer flexibele benadering waarbij klanten hybris software kunnen inzetten op basis van een traditionele doorlopende licentie, gehost door de klant zelf of door hybris, in de vorm van managed services. Daarnaast biedt hybris een on-demand service (SaaS). Klanten kunnen probleemloos schakelen tussen on-demand en on-premise, waarbij het platform hetzelfde blijft.

“hybris is een bijzondere investering”, zegt Bischof. “De OmniCommerce-strategie van het bedrijf biedt zowel middelgrote als grote organisaties over de hele wereld de kans om hybris-systemen net zo belangrijk te maken voor klantgeoriënteerde processen zoals ERP-systemen dat zijn voor back-end processen.”

“Deze financiering is een belangrijke nieuwe stap op weg naar het realiseren van ons doel om van hybris een van de beste en grootste bedrijven voor enterprise software ter wereld te maken”, zegt Ariel Luedi, CEO van hybris. “Met deze nieuwe middelen kunnen we blijven innoveren en blijven we de beste commerce-oplossing verder ontwikkelen. Daarnaast zullen we onze wereldwijde aanwezigheid en ons partner-ecosysteem verder uitbouwen.”

“De ondersteuning en adviezen van een dergelijk ervaren groep van investeerders zijn een enorm voordeel”, zegt Carsten Thoma, President en COO van hybris. “We zijn trots dat HGGC blijft investeren in ons bedrijf en dat we in staat zijn geweest om investeringen aan te trekken van Meritech en Greylock Israel, die beide een uitstekende reputatie en track record hebben in de technologie- en softwaresector.”

Meritech, met ruim $2,6 miljard onder beheer, is een vooraanstaand verstrekker van late-stage durfkapitaal aan technologiebedrijven die hun eigen sector hebben gedefinieerd, waaronder Facebook, Riverbed en Salesforce.com.

Greylock Israel is een dochterfonds van Greylock Partners, dat diverse leiders in technologie heeft ondersteund, waaronder Wonga in Europa en DoubleClick, LinkedIn, Success Factors en Workday in de VS.

“We zijn bijzonder verheugd dat we samen met Meritech en Greylock Israel hybris kunnen helpen om zijn lange-termijn visie te realiseren en de volgende groeifase te bereiken”, zegt Rich Lawson, Co-Founder en Managing Partner bij HGGC en Chairman of the Board of Directors bij hybris.

Over hybris AG

hybris helpt organisaties wereldwijd bij het verhogen van de verkoop van goederen, diensten en digitale content via ieder touchpoint, kanaal en apparaat. hybris biedt OmniCommerce: hoogwaardige master datamanagement- en geïntegreerde commerce-processen die organisaties in één oplossing inzicht geven in hun klanten, producten en orders en daarnaast klanten inzicht biedt in de organisatie. hybris’ omni-channel software is ontwikkeld op één platform, gebaseerd op open standaarden en geschikt ter ondersteuning van onbegrensde innovatieprocessen en het realiseren van een efficiënte TCO. Daarnaast is het platform schaalbaar en breed inzetbaar, waardoor organisaties in de toekomst geen ander commerce-platform meer nodig hebben. Twee grote onderzoeks- en analistenbureaus benoemen hybris als ‘leider’ en positioneren het commerce-platform in de top twee of drie in de markt. De software is verkrijgbaar on-premise, on-demand en als managed service en biedt organisaties van elke omvang maximale flexibiliteit. Ruim 500 organisaties wereldwijd kozen voor hybris, waaronder B2B- en consumentenmerken, zoals V&D, Beter Bed, Intergamma, Nespresso, W.W.Grainger, Rexel, General Electric, Thomson Reuters and 3M as well as consumer brands Toys“R”Us, Metro, Bridgestone, P&G, Levi's, Nikon, Galeries Lafayette, Migros, Nespresso en Lufthans. hybris heeft wereldwijd vestigingen in 15 landen. hybris is the future of commerce. Kijk voor meer informatie op: www.hybris.com.

Over Meritech Capital Partners

Meritech Capital Partners is een vooraanstaand verstrekker van late-stage durfkapitaal aan privé technologiebedrijven die hun eigen sector hebben gedefinieerd. Het is een van de best presterende durfinvesteerders van de afgelopen 10 jaar. Met ruim $2,6 miljard onder beheer, voert Meritech vooral de leiding over investeringen in bedrijven met bewezen, onderscheidende technologie, een snel groeiende omzet en ervaren managementteams. Met een van de meest actieve portfolios, heeft Meritech expertise in en geeft het richtlijnen over omgaan met de uitdagingen waar snel groeiende bedrijven mee te maken hebben, waaronder management incentive plannen, timing en positionering bij een beursgang, strategieën voor en onderhandelingen over overnames en fusies, en de selectie van adviseurs. Meritech heeft geïnvesteerd in diverse toonaangevende bedrijven, waaronder BigFix, Broadsoft, Cornerstone OnDemand, Facebook, Fortinet, Fusion-io, Greenplum, Imperva, Netezza, NetSuite, PopCap, Proofpoint, Riverbed, Salesforce.com, Sourcefire, SpringSource, Tele Atlas en Zipcar. Meritech is gevestigd Palo Alto, Californië en is te vinden op www.meritechcapital.com.

Over Greylock Israel

Greylock Israel is een dochterfonds van Greylock Partners en richt zich op durfkapitaalinvesteringen in Europa en Israël. Tot de bedrijven waarin het fonds heeft geïnvesteerd behoren Wonga, JustEat, iZettle, Aeroscout, Wanova, Actifio, Payoneer en Celeno. Kijk voor meer informatie over Greylock Israel op www.greylockil.com. De afgelopen 45 jaar heeft Greylock Partners samengewerkt met honderden bedrijven, waarvan 150 een beursgang hebben gemaakt. 100 van deze bedrijven hebben winstgevende fusies en overnames achter de rug, waaronder Data Domain, DoubleClick, Facebook, Imperva, LinkedIn, Palo Alto Networks, Red Hat, RightNow Technologies, Success Factors and Workday.

Over Huntsman Gay Global Capital (HGGC)

Huntsman Gay Capital (HGGC), gevestigd in Palo Alto, Californië, is een participatiemaatschappij met een fonds van $1,1 miljard, dat zich richt op ‘leveraged buyout’, herfinancieringen en ‘growth equity’ transcties in de middenmarkt. Met jarenlange ervaring in collectieve deals en operationele expertise, biedt Huntsman Gay best practices voor ‘bulge-bracket’ participaties en voor wereldwijde organisaties in de middenmarkt. Kijk voor meer informatie op www.hggc.com.