Amsterdam, 31 oktober 2012

Blog: Hoe cloud en ‘BIG data’ piekbelasting en opslagproblemen oplossen

Door Stefan Schmidt, Directeur Productstrategie bij hybris

We staan allemaal wel eens in de file met de gedachte dat we om een opstopping zouden kunnen heen- rijden, als de weg zich nu eens vanzelf zou kunnen verbreden. Uiteraard is dit in de echte wereld niet mogelijk. In de virtuele wereld kan dit wel. Er kan zelfs naar wens met schaalgrootte worden gespeeld: verbreden van wegen wanneer er te veel verkeersaanbod is en weer tot proportie terugbrengen wanneer het verkeer minder druk wordt.

Een paar jaar geleden moest er in de planning van IT-systemen rekening worden gehouden met piekbelastingen. Dit betekende dat er in het systeem extra hardware moest worden ingebouwd dat als ondersteuning moest dienen voor deze korte, maar o zo belangrijke piekbelasting, hetgeen ook extra geld kostte. Nu cloud-technologie beschikbaar is, is die tijd voorbij. Je betaalt voor wat je gebruikt wanneer je het nodig hebt en er is nooit tekort aan opslagruimte.

Marketingmanagers die promotionele acties of ‘flash sales’ plannen, zien deze oplossing als een zegen. Hun doel is namelijk om de klant een order te laten plaatsen en hoe sneller, hoe beter.

Als een klant nul op het rekest krijgt, of het te lang duurt voordat hij zijn order kan plaatsen omdat het systeem overbelast is, dan bestaat de kans dat hij niet meer terugkomt. Dit betekent niet alleen een verlies qua omzet, maar ook een verlies van een klant.

Dataopslag is een andere hindernis die genomen moet worden: foto’s, films, klantgegevens, catalogi, enz. Het is bij elkaar al snel heel veel data en ook al wordt de meeste informatie op een streaming server opgeslagen, er komen toch te veel bestanden op het systeem terecht. Het uitbreiden van schijfcapaciteit wordt belangrijk en de cloud helpt u hierbij. Want de opslagruimte is het probleem van de cloud operator en niet langer dat van u. De gigantische omvang van data die door bedrijven wordt verzameld heeft geleid tot de term ‘BIG Data’: informatie die moeilijk te beheren is met een gewone database.

Het is natuurlijk van cruciaal belang om klantgegevens real- time te analyseren en te beheren. Enerzijds dient u er zeker van te zijn dat informatie snel voorhanden is, anderzijds is het ook zo dat bedrijven niet hun transactie-databases willen ‘vervuilen’. Daarom zijn ‘BIG Data’ en ondersteunende techno- logieën zo belangrijk geworden. ‘BIG Data’ helpt bedrijven om een beter beeld te krijgen van klantinteracties met het bedrijf. Het stelt bedrijven in staat een beter inzicht te krijgen in wat klanten willen, hoe zij met de onderneming communiceren en ‘BIG Data’ zorgt ervoor dat relevante informatie op een snelle en doelmatige manier wordt aangeleverd. In staat zijn om datastromen te managen, zelfs in tijden van piekbelasting, betekent dat je kunt inspelen op veranderende trends op het moment dat ze plaats vinden en dat de klanten krijgen wat ze vragen wanneer ze erom vragen.