Amsterdam, 31 augustus 2012

Blog: 3 redenen waarom ‘augmented reality‘ van belang is voor e-commerce

Door Stefan Schmidt, Directeur Productstrategie bij hybris

Weet u nog toen iedereen het had over virtuele werkelijkheid? Die belachelijke brilletjes, speciale helmen en handschoenen die je toch net niet het gevoel konden geven dat je onderdeel was van de actie?

Mogelijk weet u misschien nog wel wat u dacht toen Obi- Wan-Kenobi als hologram verscheen in de Star Wars-films? Ik dacht: “Kom nou toch! Dat kan nooit”. Nou, zoek nu maar eens snel op ‘Kinect + iPad’ op YouTube! Het is echt realiteit. Nou ja: ‘augmented reality’ (AR).

Veel van deze filmpjes lijken nog steeds het summum te zijn voor nerds en nog lang niet klaar voor de grote massa, maar daar denk ik anders over.

1. Een ander soort showroom

Waarom zijn filmpjes zo populair? Omdat zij visueel uitleggen wat een product kan doen en zij helpen ons te visualiseren hoe wij er ons voordeel mee kunnen doen. Ik was onlangs op zoek naar een kast voor de woonkamer en ik vond er tientallen, zowel online als offline. Wat ik niet kon zien was of die kasten wel in mijn huiskamer of bij mijn andere meubels zouden passen.

Ik wilde dat ik ze mee naar huis kon nemen om te zien hoe ze zouden staan, maar dat was praktisch gezien niet haalbaar.

Met AR zou ik de afbeelding van meubels in een afbeelding van mijn huiskamer kunnen plaatsen en daarmee zou ik makkelijker een keuze kunnen maken. De applicatie zou me hebben laten zien of de afmetingen goed waren en of een bepaalde bruintint goed bij de rest van de kamer zou passen. De koopbeslissing zou sneller te maken zijn geweest en ik zou niet een verkeerd gekocht artikel naar de winkel hoeven terugbrengen. Als je je fantasie de vrije loop laat, dan zijn er talloze voorbeelden van hoe AR klanten kan helpen om producten te visualiseren die zij overwegen te kopen. Dit online voorbeeld versterkt het beeld van een normaal pak jus d’orange.

2. Maak uw winkel interactiever

Een van de meest verbluffende AR-visualisaties die ik onlangs heb gezien was van een draak die uit een gat in de muur kwam. Het effect was zo verbazingwekkend dat het even duurde voor- dat ik doorhad wat er precies gebeurde...

De combinatie van iPad (of tablet) en Microsofts Kinect heeft een compleet nieuwe wereld geopend waarin de grenzen tussen realiteit en virtualiteit nog meer vervagen. Het volgende plaatje laat nog een YouTube-video zien. De persoon recht- sachter laat het virtuele figuurtje in de voorgrond bewegen zonder een controller of handschoen te gebruiken. Het Kinect- systeem herkent zijn bewegingen en vertaalt deze naar de bewegingen van het figuurtje.

Behalve dat dit baanbrekend is, zou het ook de beleving van klanten in de winkel kunnen verhogen. Door gebruik te maken van navigatiesystemen kunnen klanten geholpen worden hun weg te vinden in de winkel en worden ze geïnformeerd waar zij producten kunnen vinden of welke aanbiedingen of cross- sell-mogelijkheden er zijn. De systemen kunnen automatisch aanvullende informatie over een product tonen of deze informatie voorzien van bewegende beelden.

Deze AR-technologie kan winkelpersoneel en klanten in staat stellen om te profiteren van verkooptechnieken die op het internet succesvol zijn. Zoals bijvoorbeeld: persoonlijke instel- lingen, cross-sell, upsell en aanbevelingen. De casus voor een online winkel geldt ook voor een winkel in de ‘echte’ wereld. Met een ingebouwd betaalsysteem kan dit de manier worden waarop klanten totaal anders gaan winkelen.

3. Het is goedkoop!

Het zware werk is al gedaan. U hoeft alleen maar creatief om te gaan met de implementatie. Het product, de klant, de voorraad, in-store maps, voorgaande bestellingen, aanbevelingen en persoonlijke instellingen voorzien websites, mobiele apparaten en andere datagebruikers van informatie. U hoeft zelfs niet te investeren in hardware, behalve dan dat u dan één of twee Kinect-apparaten en een internetwinkel dient aan te schaffen. Uw klant neemt zelf al de hardware mee naar de winkel zoals iPhone, Android, enz. Deze hebben al geweldige applicaties voor AR. Bovendien zijn mensen al gewend om deze applicaties te gebruiken. U kunt ook klein beginnen. Geen van deze elementen veranderen daadwerkelijk hoe uw bedrijfsprocessen werken. Als uw bedrijf al multi-touch points heeft, of heeft een multichannel organisatie, dan is het tot stand brengen hiervan zeer eenvoudig.

Hoe kunt u Augmented Reality aanbieden?

• 1. Investeer in multichannel software dat real-time data aanlevert en processen ondersteunt, wat weer scheelt in het regelmatig kopiëren van gegevens.

• 2. Zorg dat uw winkels zijn voorzien van een interneta- ansluiting. Ik ben ervan overtuigd dat winkeliers die het klanten makkelijk maken om hun mobiele telefoon te gebruiken en die hen toegang geven tot het internet, de slag om de klant gaan winnen.

• 3. Zoek een creatief team dat tot het uiterste gaat en risico’s durft te nemen. Dit zal waarschijnlijk uw grootste investering zijn, daar al het andere al overal verkrijgbaar is.

Bekijk ook deze filmpjes eens: